Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου 2014

ΑΝΑΛφΑβηΤισμΟΣ


8 Σεπτεμβρίου 2014...Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού.Μια ημέρα που ορίστηκε από την UNESCO το 1965 και πρωτογιορτάστηκε το 1966.Σε μία έρευνα δική μου μεγάλο ποσοστό Ελλήνων απάντησε λάθος.Δεν ήξεραν δυστυχώς την έννοια του αναλφαβητισμού.Τι είναι ουσιαστικά φίλοι μου ο αναλφαβητισμός;Πόσοι αναλφάβητοι υπάρχουν στην Ελλάδα το 2014;
Δε θα μιλήσω με ποσοστά γιατί ίσως θεωρηθούν υπερβολικά.Η καθημερινή μας όμως επαφή με ανθρώπους πιστοποιεί πως όχι αδίκως 1 στους 5 Έλληνες είναι αγράμματος ολικά ή εν μέρει είτε με πλήρη άγνοια γραφής και ανάγνωσης ή με μερική ικανότητα ανάγνωσης αλλά όχι γραφής.(ολικός και μερικός αναλφαβητισμός αντίστοιχα).Οι οργανικά αναλφάβητοι δικαιολογημένα δε γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση καθώς δε φοίτησαν ποτέ στο σχολείο.Κι όμως το 2014 στην Ελλάδα ειδικά σε αγροτικές περιοχές μεγάλο ποσοστό παιδιών στερούνται την εκπαίδευση για να εργαστούν μαζί με τους γονείς τους, πολλοί εκ των οποίων πιστεύουν ότι είναι περιττό για τα παιδιά τους.Δεν είναι όμως μόνο οικονομικοί και κοινωνικοί οι λόγοι μη φοίτησης ενός παιδιού στο σχολείο.Καλές είναι οι δικαιολογίες περί χαμηλά οικονομικών και κοινωνικών τάξεων ανθρώπων οι οποίοι αποφασίζουν να μη στείλουν τα τέκνα τους σχολείο.Συνήθως αναφέρονται σε αυτές τις κατηγορίες παιδιά Ρομά, παλλινοστούντων, φτωχών, τοξικομανών, φυλακισμένων.

Ας δούμε τι συμβαίνει στην πραγματικότητα όμως.Η οικονομική κρίση καθιστά πλέον αδύνατη την εκπαίδευση ακόμα και σε παιδιά μεσοαστών ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές διότι απαιτούνται τα έξοδα μετακίνησής τους. Μήπως είναι ψέματα; Ο γονιός σκέφτεται τα έξοδα των σχολικών ειδών, του καθημερινού κολατσιού και επιλέγει συνειδητά το παιδί του να μάθει μια τέχνη ή να ακολουθήσει αγροτικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες διότι "ένα πτυχίο στην Ελλάδα δε θα του δώσει ψωμί".Εξάλλου και να περνούσε το παιδί στο Πανεπιστήμιο δε θα φοιτούσε διότι δε θα είχαν την οικονομική δυνατότητα να ολοκληρώσει τις σπουδές του.Επομένως για εκείνους τους γονείς για ποιο λόγο να χάνει χρόνο το παιδί σε μια εκπαίδευση που δε θα του χρειαστεί ποτε;Καλύτερα γι' αυτούς να "κοπούν" από νωρίς τα "φτερά" των παιδιών ειδικά των κοριτσιών, διότι η ισότητα φίλοι μου δεν υφίσταται σε κάποια μυαλά Ελλήνων γονιών οι οποίοι αναφέρουν πως έχουν 2 παιδιά και δύο κορίτσια...

Πέρα από όλα αυτά τα τραγικογελαφικά περιστατικά στους λειτουργικά αναλφάβητους ανήκει η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων.Τι κι αν διδάχτηκαν γραφή, ανάγνωση,ιστορία,τέχνες,μαθηματικά;Δώρον άδωρον.Όχι μόνο δεν έμαθαν να εφαρμόζουν τη στοιχειώδη γνώση στην καθημερινότητά τους αλλά πλάστηκαν ως θύματα του συστήματος εσκεμμένα ή μη σε σημείο ρομποτικής ανυπαρξίας κριτικού πνεύματος και βούλησης από πλευράς τους.
Θα συνεχίσω ως παρατηρητής την ύπαρξη του τεχνολογικού ή ψηφιακού αναλφαβητισμού στην Ελλάδα για τον οποίο γίνονται εκστρατείες ανώφελες κατά την προσωπική μου άποψη από μια άλλη κατηγορία αναλφαβήτων "τους πνευματικά αναλφάβητους".Αναφέρομαι σε εκείνους που πίσω από ένα Πτυχίο,Μεταπτυχιακό ή Διδακτωρικό στρουθοκαμηλίζονται και κράζουν τους αναλφάβητους ως αγράμματους.Δεν είναι φίλοι μου μόνο η εκπαίδευση σε γνωστικό επίπεδο.Είναι η παιδεία που καλλιεργεί ψυχικά,πολιτιστικά,ηθικά και ανθρωπιστικά ιδανικά.

Τελικά ο πιο "ανάλατος"αναλφαβητισμός είναι η ψευτοκουλτούρα, η ψευτονοοτροπία και οι δήθεν προσπάθειες εξάλειψης της αντικειμενικής έννοιας του αναλφαβητισμού;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου